Mediterránok vagyunk

A másik RMO, aki Makaóban született, de Portugáliában nőtt fel, azt mondja, hogy a magyarokat nagyon szereti, mert olyanok mint a portugálok, igazából szerinte mi mediterrán nép vagyunk, azokra hasonlítunk, csak épp nem a Mediterraneumban élünk (mondjuk szigorúan véve a portugálok sem). Egyébként tényleg hálás lehet nekem, hogy elvállaltam a múlt éjszakát, mert így ő végre utolérte magát az alvással egy kicsit, amíg én az egyik betegét áthelyeztem.

A kórházról: ez egy NHS kórház, de kicsi, nincs sürgősségije, csak egy Minor Injuries (ahol a besétáló apróbb problémákat látják el). Van elektív sebészet, művese, ambuláns onkológia, meg a két (geronto)rehab, ez utóbbiak tartoznak az RMO-hoz. A közeli nagy kórházból veszünk át betegeket, akik már nem igényelnek aktív ellátást, de kórházat, rehabilitációt igen. 80 évesnél fiatalabb nem igazán van. Éjjel mi ügyelünk a sebészeti osztályra is, nekik este 7ig van saját orvosuk. Intenzív részleg nincsen, úgyhogy ha valaki komolyan megbetegszik, akkor azt át kell helyezni. A nagy kórházzal közös rendszeren vagyunk, így nem kell zárót írni, csak a dekurzusba azt, hogy mi történt, teljes dokumentációval megy át a beteg. Szerencsére, mert ha rendszeres kívülre távozik valaki, akkor elektronikus zárót kell írni neki, amit csak reggel tanultam meg.

Reggel oktatással kezdődött a nap. Megtanultam a számítógépes rendszer különböző elemeinek a használatát, kaptam saját jelszót, használati útmutatót, és teát is. A laborrendelés kivételével minden számítógépen megy. A  laborleletek vissza már a gépbe érkeznek és hamarosan a rendelést is felteszik. És nem kell kinyomtatni a kérőlapokat. A környéken élő háziorvosok is rajta vannak a hálózaton, így ők nem kapnak nyomtatott zárójelentést, csak elektronikusat.

A rendszer előnyét rögtön megtapasztaltam, amikor egy csontröngent akartam ortopéd sebésszel megkonzultálni, aki a szomszéd kórházban volt, de simán meg tudta nézni a felvételt a hálózaton. És a számítógépes rendszerben találkoztam egy olyan fogalommal, ami egy nagyon okos kezdeményezés, megoldja a “kicsit sürgős” problematikáját. Ez a Cancer Fast Track. Már régóta problémáztam azon, hogy bizonyos vizsgálatoknál vagy azonnalra kérem (“sürgős”) vagy előjegyzés alapján, mai akár több hónap is lehet. Azzal, hogy valamit nem muszáj ma, de nem ér rá több hónapig, nem nagyon tud mit kezdeni a rendszer. Itt meg bevezették azt, hogy ha valakinél daganatos betegség gyanúja merül fel, akkor a szükséges vizsgálatra 2 héten belül kap időpontot. Itt egy cikk az eredményekről, eszerint a gyanú felmerülésétől az első kezelésig átlagosan picit több, mint 1 hónap telik el. A technikai részleteket persze nem néztem meg, hogy mitől működik, de az például biztosan kell hozzá, hogy fel se merüljön, hogy valaki visszaéljen vele, és daganat gyanúra hivatkozzon, amikor nincs. Az ötlet mindenesetre jó, kérdés, hogy otthon működőképes lenne-e (bár a spanyoloknál, mint rokon mediterrán népnél működött).

A számítógépes oktatás mellett az újraélesztésről is volt kis oktatás. Nyilván végeztem tanfolyamot, nem is azt akarják pótolni, hanem a helyi sajátosságokon mentünk végig, hol milyen defibrillátor van, mi van az újraélesztő kocsin, ilyesmi. Van a kórházban egy oktatóközpont, ahol tanfolyamokat is tartanak, ott mutogattak meg mindent. Érdekes, hogy a portákon is van újraélesztő szekrény, amiben például kézi szívó is van, hogy ha az utcára kell kiszaladni, akkor az elektromosság nem legyen gond. Az ottani defi is elemes, és pótakksi is van a csomagban.

Aztán az osztály. Itt egy kicsit más a feladat és a munkarend is, mint más kórházakban, az osztály jellegéből adódóan. A konzultáns csak hetente 2x jön, a többi időben az RMO az orvos. Ezért az ember reggel átmegy, és várja egy füzet tele feladatokkal. Ezekkel kb. ebédre lehet végezni, és állítólag ha az ember ügyes, akkor utána mér nem nagyon hívják. Nekem az oktatások miatt elhúzódott a délelőttöm, így kb 5 órát voltam egyben odaát. Viszont mivel a lakáshoz ki kell menni a hidegbe, úgy jó eljönni, ha minden rendben van. Szóval van meló, de a nővérek nagyon kedvesek és segítőkészek, így elviselhető a dolog. És persze az is segít, hogy tudom, ma éjjel alhatok, mert másnál lesz a csipogóm. Ez a tudat az éjszakai melót is könnyebbé tette. Így tudtam élvezni az életmentést, mert tudtam, hogy módomban áll majd kialudni magam.

A lakás. Ez nem egy magánkórház, a szállás is ennek megfelelő,. Egy több lakásos sorházban van, a többi lakásban kórházi dolgozók és medikusok laknak. 3 szoba, közös fürdő, konyha, nappali, a berendezés olyan koleszos. A szobák elég tágasak, tulajdonképpen nem rossz, csak az a 100 m a kórházig ne lenne. Éjjel esett és fújt a szél is, nagyon utálatos volt. De reggelre elállt az eső, kisütött a nap, na az a séta a hideg ellenére kifejezetten jó volt.

Hozzászólás

Kategória: Uncategorized

Vélemény, hozzászólás?

