On-leány

Reggel üldögélek békésen az ablaknál, reggelizem, erre egyszercsak megjelenik egy kefe az ablakban és mosni kezdi. És a lakosztály az első emeleten van. Mit mondjak meglepődtem.

Amúgy békés szombat, sok hazamenővel, és kevés problémával. Ami itt nagyon érdekes, hogy a protézisműtéteknél itt rendszerint nem adnak gyógyszeres trombózisprofilaxist, a betegek nem kapnak véralvadásgátlót, legfeljebb ha nagyon magas a kockázat. Ehelyett a betegek lábára kis pumpákat szerelnek, ami mozdulatlan állapotban is elősegíti a megfelelő vénás keringést, és így gátolja a vérrögösödést. Én azért nyugodtabb vagyok, ha a beteg megkapja a véralvadásgátló szurit, de biztos van erre is ajánlás. Mondjuk utánanéztem, és ami angol irányelvet a weben találtam, az a lábpumpát a véralvadásgátló gyógyszerrel együtt ajánlja, de változhatott is azóta. Mindenesetre a lábpumpa nagyon kis aranyos, és biztos jól tudnánk használni otthon is, a sok fekvő belgyógyászati betegnél, akinél a véralvadásgátlás meg ellenjavallt. Persze a pumpálásnak csak akkor van értelme, ha várható, hogy a beteg azért előbb-utóbb felkel.

Közben megkerestek a Lead Physician-tól, ami egy gyógyszeripari felméréseket végző cég, hogy töltsek ki nekik kérdőíveket és fizetnek érte. Hagytam, hogy beregisztráljanak, mert kíváncsi vagyok, kitöltöttem egy tesztet, aztán meglátjuk. Utánanéztem a neten, vannak olyan felhasználó vélemények, hogy gondok vannak a kifizetéssel, majd meglátjuk. Egy próbát megér.

A Social MEDia kurzussal is haladok, bár az első tesztkitöltésem nem volt sikeres (2 hiba lehet és nekem 3 volt). Viszont a kurzus nagyon jó. Én azt hittem már Advanced User vagyok a weben, de tanultam új dolgokat. Pl. az angol Google-n nem muszáj beírni a keresőszót, van egy kis mikrofon ikon a keresőmezőben, ha arra ráklikkelsz dumálhatsz is. És rögtön teszteled a kiejtésed, mert ha béna vagy nem érti (az Eleven-t nekem megértette). Megismertem néhány új keresőszolgáltatást is, nem orvosi a DuckDuckGo, meg a Wolfram Alpha, ezek kicsit másképp keresnek, és más eredményt adnak, mint a Google. Utóbbit nem is keresőnek nevezek, inkább kérdésekre válaszol, meg számításokat végez, webes találatok alapján. Az előbbi meg (elvileg) nem tárolja a kukikat (sütiket), meg a keresési előzményeket, és az eredmények rendezése is kicsit más. De mindenki járjon utána, úgy sokkal izgalmasabb. Találtam néhány jónak tűnő orvosi keresőt is, a két legszimpatikusabb a HealthMash és a Sciencerollsearch, mindkettő magyar fejlesztés, bár angol nyelvű. Meglátjuk mit tudnak élesben, mindenesetre eltettem őket a kedvencekbe. Aztán kipróbálom rajtuk a lábpumpát.

A jó minőségű, betegeknek szóló oldalak viszont nagyrészt külföldiek. Érdemes megnézni a Patients Like Me oldalt, ahol a páciensek számolnak be a kezelésükről, a betegségük lefolyásáról, és a tapasztalataikat az oldal összegzi, így meg lehet tudni, hogy egy adott tünetre ebben a közösségben mi volt a leghatékonyabb kezelési mód, illetve egy adott kezelési mód mennyire hatékony és milyen mellékhatásokkal jár. Találtam magyar regisztrált tagot is.

Szóval tessék használni a webet, a Facebook-on kívül is van rajta élet, és nagyon sokat meg lehet tudni egészségről és betegségről is, csak tudni kell, hol talál az ember hiteles, megbízható információt. Én meg megyek vacsorázni. IRL.

Hozzászólás

Kategória: Uncategorized

Vélemény, hozzászólás?

